کد خبر : 2042
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

مداخله وزارت دادگستری آمریکا در پرونده مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستان

مداخله وزارت دادگستری آمریکا در پرونده مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستان

شبکه سی‌ان‌ان گزارش کرد، وزارت دادگستری آمریکا با طرح درخواستی تلاش کرده به بهانه حفاظت از اسرار اطلاعاتی طبقه بندی شده و امنیت ملی در پرونده سعد الجابری، مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستانی مداخله کند. به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست آی، وزارت دادگستری آمریکا با طرح این درخواست تلاش کرده تا در

مداخله وزارت دادگستری آمریکا در پرونده مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستان

شبکه سی‌ان‌ان گزارش کرد، وزارت دادگستری آمریکا با طرح درخواستی تلاش کرده به بهانه حفاظت از اسرار اطلاعاتی طبقه بندی شده و امنیت ملی در پرونده سعد الجابری، مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستانی مداخله کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست آی، وزارت دادگستری آمریکا با طرح این درخواست تلاش کرده تا در پرونده دادگاهی موجود بین سعد الجبری مقام اطلاعاتی ارشد سابق عربستانی و شرکت‌های عربستانی شاکی از او به اتهام کلاهبرداری مداخله کند.

این وزارتخانه در سندی که به همین منظور ثبت کرده عنوان داشت، ادامه یافتن این پرونده می‌تواند منجر به افشای اطلاعاتی شود که به صورت معقول می‌توان انتظار داشت که امنیت ملی آمریکا را با آسیب مواجه کند.

این وزارتخانه در این سند بیان داشت: آمریکا منفعت زیادی در مداخله در جای لازم به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به منافع امنیت ملی و سیاست خارجی خود دارد.

این پرونده از سوی یک گروه از شرکت‌های عربستانی تحت مالکیت صندوق ثروت حاکمیتی عربستان تحت ریاست محمد بن سلمان، در دادگاهی در ماساچوست علیه جبری مطرح شده است. همچنین پیشتر نیز یک پرونده مشابه در این زمینه در یک دادگاه کانادایی مطرح شده بود.

این شرکت‌ها جبری را به اختلاس کردن میلیارد ها دلار پول صندوق‌های دولتی در ضمن فعالیت‌هایش که از نزدیک زیر نظر محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان بودند، متهم می‌کنند؛ ولیعهد سابقی که در سال ۲۰۱۷ سرنگون شده و تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و پسرعمویش محمد بن سلمان به جایش نشست.

وزارت دادگستری آمریکا بیان داشت، جبری با هدف دفاع از خودش علیه اتهامات قصد دارد “به ارائه و توصیف اسناد و مدارکی در خصوص اطلاعات حساس مربوط به امنیت ملی بپردازد.”

آمریکا اعمال امتیازش در حفاظت از اسرار دولتی را که به آن اجازه بلوکه کردن اطلاعات به بهانه آسیب زا بودن برای امنیت ملی می‌دهد، در نظر دارد. تصمیم نهایی تا پایان ماه جاری میلادی اتخاذ خواهد شد.

جبری یک مقام ارشد سابق ضدتروریسم عربستان است که روابط نزدیکی با سازمان سیا در آمریکا داشته است. قانونگذاران آمریکایی پیشتر به او از بابت نجات جان صدها آمریکایی اعتبار داده اند. او یک عنصر واسط کلیدی بین آژانسهای جاسوسی غربی و دستگاه اطلاعاتی عربستان محسوب می‌شده است.

او بعد از سرنگون شدن رئیس سابقش یعنی بن نایف، از عربستان گریخت و در سال ۲۰۱۸ وارد کانادا شد و هم اکنون نیز در آنجا اقامت دارد.

یک منبع آگاه سابقا به میدل ایست آی گفت که وفاداری جبری به بن نایف و اشراف چند دهه‌ای او به فعالیت‌های داخلی وزارت کشور قدرتمند عربستان او را هدف محمد بن سلمان قرار داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس فارسي

خرید رپورتاژ آگهی و بررسی مزایای و معایب سئو

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز